![]() |
Renault 16 DL 1965 |
![]() |
Prototip Renault 115 Cabrio 1963 |
![]() |
Renault 16 TS 1968 |
![]() |
Renault 16 TX 1973 |
![]() |
Schimbator de viteze la volan |
![]() |
Deschiderea capotei motorului cu cheia |
![]() |
Gama Renault 16 1973 |
Pe data de 4 ianuarie s-au implinit 50 de ani de cand
constructorul francez Renault prezenta pentru presa noul model Renault
16, considerat primul automobil de serie din lume care dispunea de o
caroserie de tip hatchback, in timp ce lansarea oficiala pentru public a avut
loc la Salonul Auto de la Geneva din 1965. Productia modelului a demarat in martie 1065 la noua fabrica din Sandauville de langa Le Havre.
Inca de la debut
presa de specialitate a apreciat variabilitatea superioara similara cu a
unui model cu caroserie break, habitaclul spatios, confortul ridicat al
suspensiei, tinuta de drum sigura, manevrabilitatea, designul elegant, portbagajul foarte
incapator al carui volum varia intre 410 si 1.450 dmc si raportul
pret/calitate foarte bun cosiderandu-l un automobil revolutionar datorita solutiilor tehnice aplicate:
transmisie pe rotile din fata, caroserie cu 5 usi, plafon plat,
suspensie cu bare de torsiune, bancheta spate modulabila, bloc motor din
aluminiu, electroventilator in standard.
Renault-ul 16 care a purtat initial denumirea de Renault 1500, inlocuia in
gama modelul Fregate, dispunand de o eleganta, functionala si
aerodinamica (CX: 0.39) caroserie in doua volume cu 4 usi plus hayon al
carui design a fost inspirat din cel al protitipului coupe-cabrio
Renault 115, a reprezentat la acea data o noutate absoluta fiind o
combinatie reusita intre o berlina si un break si pe care specialistii
au denumit-o hatchback. De la debutul
comercializarii in iunie 1965, Renault-ul 16 a fost oferit trei versiuni
de echipare: DL GL (omologata pentru 6 locuri) si GLS, aceasta din urma
fiind ulterior inlocuita cu versiunea Super. Motorul disponibil a fost
unul pe benzina amplasat frontal longitudinal cu 4 cilindri in linie
avand capacitatea de 1.470 cmc si care dezvolta 55 CP, alimentarea fiind
realizata cu ajutorul unui carburator mono corp. Conceput dupa solutia
„totul in fata”, R 16 avea montat in standard o cutie de viteze manuala
cu 4 trepte sincronizata. Suspensia era independenta pe ambele punti
fiind prevazuta cu bare de torsiune. Datorita conceptiei mai sofisticate a suspensiei a
rezultat curiozitatea tehnica ca ampatamentul avea valori diferite
stanga 2.720 m si dreapta 2.650 m. Sistemul de franare era servoasistat
si prevazut cu discuri pe fata si tamburi pe spate in timp ce sistemul
de directie era de tipul cu cremaliera. Dimensiunile si greutatea (L x l
x h: 4.230 x 1.650 x 1.450 m respectiv 980 Kg) modelului R 16 se
incadrau in limitele clasei medii europene din acea perioada.
Performante: viteza maxima 142 km/h, acceleratie 0-100 km/h in 17.5 sec.
Datorita numeroaselor calitati recunoscute si apreciate, Renault-ul 16 a
obtinut titlul “Car of the year 1966” in Europa, inregistrand inca de
la debut un mare succes comercial.
In 1967 au fost
realizate unele mici inbunatatiri la exterior si interior iar pentru
cresterea confortului au fost introduse noi dotari. Un an mai tarziu la Salonul Auto de la Geneva este lansata versiunea TS. Aceasta avea
echipat un motor cu capacitatea de 1.565 cmc si care
dezvolta 83 CP permitind o viteza maxima de 165 km/h. Versiunea TS se diferentia la exterior prin prioiectoarele suplimentare cu iod
oferite standard si jantele iar la interior prin noua
plansa de bord cu 4 instrumente circulare. Echipamentul de dotari a fost si
el suplimentat in standard
cu: stergatoare parbriz cu doua viteze, luneta incalzita, oglinda
retrovizoare exteroara sau optional de geamuri electrice fata si de lampi de
marsarier.
La Salonul Auto de la Geneva din 1969
este prezentata versiunea TA echipata cu o cutie de
viteze automata in 3 trepte fiind primul automobil de productie franceza
echipat cu transmisie complet automata. Motorul era
acelasi cu cel de la TS doar ca in acest caz dezvolta 67 CP. Tot in 1969 de pe benzile de montaj ale fabricii din
Sandouville este produs exemplarul cu numarul 500.000 – un adevarat
succes comercial pentru un automobil din aceasta clasa.
In octombrie 1970 este realizat un
facelift modelului R 16 fiind operate mici retusuri la exterior in
special la partea din spate iar la interior a fost introdusa o noua plasa de bord. Tot acum sunt oferite noi dotari si sunt lansate doua noi
versiuni: L si TL ambele echipate cu motorul de 1.565 cmc care dezvolta
67 CP si care inlocuiau in gama versiunile DL si GL. In 1971 versiunea TA este
scoasa din productie in timp ce tranmisia automata era oferita optional
pentru toate versiunile.
In ianuarie 1972 este fabricat exemplarul cu numarul 1.000.000. La
Salonul Auto de la Paris din 1973 este lansata versiunea varf de gama TX, dotata cu un motor de 1.647 cmc care
dezvolta 93 CP, acesta fiind asociat cu o cutie de viteze manuala cu 5
trepte. Performante: viteza maxima 170 km/h, acceleratie 0-100 km/h in
13.3 secunde. La exterior versiunea TX se deosebea prin grila fata cu
faruri duble patrate, spoilerul montat deasupra lunetei si jantele sport
iar la interior prin tabloul de bord cu 4 instrumente circulare.
Dotarile standard erau si ele cu totul
speciale pentru acea perioada: geamuri electrice fata, inchidere
centralizata, radio, geamuri cu tenta fumurie, stergator luneta, lampi de marsarier iar ca optionale: aerul
conditionat sau tapiteria piele.
Din octombrie
1974 toate versiunile modelului Renault 16, cu exceptia versiunii TX
dispun de o grila fata cu un nou design realizata din plastic de culoare
neagra iar versiunile L si TL aveau un echipament de
dotari simplificat.
In 1976 odata cu debutul
comercializarii noului model Renault 20 ca succesor al modelului Renault
16 este stopata productia versiunilor L si TS in acelasi timp fiind oferita o noua versiune TL Automatic. Din
iulie 1977 lampile pentru marsarier au fost oferite in standard iar un
an mai tarziu centurile de siguranta pentru locurile din spate au fost
oferite de asemenea in standard.
La mijlocul anului 1979 productia versiunilor TL Automatic si TX este oprita singura versiune ramasa in productie fiind TL. In
decembrie 1979 dupa o cariera de aproape 15 ani timp in care au fost
fabricate 1.845.959 de exemplare, productia modelului Renault 16 este
stopata.
Renault-ul 16 a fost comercializat in Romania pana la inceputul anilor '70 pretul versiunii de baza fiind de 72.000 lei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu