La 11 ianuarie 1955 la biroul notarial Guasti
din Milano a fost inregistrata firma Autobianchi. Acesta infiintata in urma
unei idei a lui Ferruccio Quintavalle directorul general al fabricii Bianchi
din acea perioada și Edoardo Bianchi patron al celebrei firmei Bianchi
prducatoare de biciclete, motociclete si automobile la care au mai aderat constructorii FIAT și Pirelli. Firma Bianchi,
activa din 1885 si specializata pe construcția de biciclete, în 1901 a început
să echipeze bicicletele cu motor cu ardere iar din 1903 a fost printre primele
care a demarat constructia de vehicule cu patru roți.
Quintavalle a încercat revigorarea companiei
Bianchi in 1954, după distrugerea fabricii sale in cel de al doilea război
mondial cooptand constructorii Pirelli și Fiat într-o operațiune ambițioasa.
Acest lucru a permis dotarea cu anvelope si elemente de cauciuc Pirelli
pentru automobilele Autobianchi ce urmau
a fi produse iar producătorul FIAT propunea pe piata auto un brand alternativ
care putea folosi numeroase componente mecanice dezvoltate de FIAT precum si
dezvoltarea de noi soluții. Participația era egala (33% din acțiunile Bianchi,
Fiat și Pirelli) iar structura acționariatului era urmatoarea: Președinte
Giuseppe Bianchi; director general Ferruccio Quintavalle, consilieri: Luigi
Gayal de la Chenaye (Fiat), Franco Brambilla si Corrado Ciuti (Pirelli) și
Emanuele Dubini.
În orașul de Desio, la nord de Milano, unde
firma Bianchi a avut sediul si fabrica, nou infiintata Autobianchi avea noul
sediu care reunea Fabbrica Automobili și Velocipedi Edoardo Bianchi.
Activitatea noii firme a început în 1956 cu producția utilitarei Visconti
produs anterior de Cabi Cattaneo.
In data de 16 septembrie 1957 la Muzeul de
Știință și Tehnologie din Milano, în prezența lui Giovanni Agnelli, Vittorio
Valletta, Alberto Pirelli și Giuseppe Bianchi este lansat primul model
Autobianchi care a fost denumit Bianchina. Proiectat pe o mecanica de Fiat 500
Bianchina dispunea de un motor cu 2 cilindri de 0.5L(15 CP) amplasat in spate
si dezvoltat de Dante Giacosa si dispunea de caroserie eleganta realizata de
Fabio Luigi Rapi, un nivel de finisaj superior si dotari mai luxoase: caroserie
bicolora, acoperis textil, degivrare pentru parbtiz, elemente cromate, capace
la roti cromate și pneuri Pirelli cu bandă albă. Pretul de baza era de 565.000
lire iar in primul an de productie au fost construite 11.000 de exemplare. Ca
urmare a succesului comercial, au fost lansate versiuni noi: Convertibile
Special avand puterea motorului majorata la 21 CP si Cabriolet in primăvara
anului 1960, berlina cu 4 locuri și break Panoramica in 1962.
La Salonul Auto de la Torino din 1963
este lansat modelul Stellina. Dezvoltat pe o mecanica de Fiat 600, Stellina
beneficia de o caroserie cabrio cu doua
locuri realizata din fibra de sticla – o premiera pentru un automobil de
productie italiana si care a permis un proces de producție mult mai
simplificat: de la asamblarea caroseriei se trecea direct la aplicarea
vopselei. Motorul era unul cu 2 cilindri de 0.7L care furniza 31CP. Stellina a
avut un succes limitat datorita motorului putin performant, design-ului mai
putin atractiv și, mai presus de toate, pretului ridicat de aproape 1 milion de
lire, in total fiind construite doar 503 de unitati.
In 1964 la conducerea firmei este numit
Giovanni Nasi, recomandat de FIAT si care a demarat procesul de dezvoltare a
noilor modele alaturi de FIAT. În toamna acelui an, este lansat revolutionarul
model Primula care era dezvoltat dupa solutia „totul in fata” beneficiind in
premiera pentru un automobil de productie italiana de motor amplasat frontal
transversal si caroserie in doua volume tip fastback. Motorul era imprumutat de
la Fiat 1100D si avea 4 cilindri, capacitatea de 1.2L si dezvolta 50CP.
Suspensia fata era de tip McPherson, sistemul de franare prevazut cu discuri
iar sistemul de directie cu cremaliera. In 1968 a fost realizat un facelift, au
fost introduse noi motorizari de 1.2L(65CP) si 1.4L(75CP) precum si noi dotari.
Pana in 1970 au fost fabricate 76.384 de exemplare in variante de caroserie
berlina tip 1234fastback cu 2, 3, 4 sau 5 usi sau coupe cu 2 usi.
In 1966 este lansat modelul Autobianchi
Giardiniera care reprezenta o varianta mai bine echipata si finisata a
Fiat-ului 500 Giardiniera. A fost fabricat pana in anul 1977.
În septembrie '67 constructorul FIAT devine
actionar majoritar la Autobianchi iar din data de 03.30.1968 acesta a fost
transformat într-o companie FIAT, ca o sucursală cu sediul in Milano iar
viitoarele modele Autobianchi si FIAT de clasa mini si mica erau dezvoltate pe
platforme mecanice comune.
In 1968 este lansat modelul de clasa medie
A111. Dezvoltat dupa solutia „totul in fata” , A111 dispunea de o eleganta
caroserie tip berlina in 3 volume cu 4 usi si 5 locuri si avea echipat un motor
cu 4 cilindri de 1.4L(75CP) care permitea o viteza maxima de 155 km/h. Sistemul
de franare era servoasist si prevazut cu discuri. Intre anii 1968-1972 au fost
comercializate 57.144 de exemplare.
Fabrica Autobianchi din Desio a fost
modernizata si extinsa cu ajutorul lui
FIAT aici fiind fabricate la sfarsitul anilor '60 modelele Fiat 500
Giardiniera, Fiat 600 și Multipla in versiuna taxi. In 1972 tot aici a demarat
productia modelului Fiat 126 iar in 1980 modelul Fiat Panda.
La Salonul Auto de la Torino este lansat modelul
A112 care inlocuia in gama modelul Bianchina fabricat in circa 320.000 de
exemplare. Autobianchi A112 dispunea de o eleganta si compacta caroserie tip
hatchback in 3 usi si 4 locuri desenata de Dante Giacosa, suspensie
independenta pe ambele punti, sistem de franare mixt cu discuri in fata si
tamburi in spate si rezervor de combustibil amplasat sub bancheta spate pentru
siguranta in caz de impact. Motorul era unul cu 4 cilindri
de 0.9L care dezvolta 42CP si permitea o viteza maxima de 130 km/h. Transmisia
se realiza pe rotile din fata fiind asigurata de o cutie de viteze manuala cu 4
rapoarte. A112 s-a impus repede pe piata fiind apreciat pentru comportamentul
vivace, manevrabilitatea excelenta sitinuta de drum sigura. In 1971, puterea
motorului este majorata si sunt lansate noi versiuni: Elegant care dispunea de
dotari suplimentare si Abarth care reprezenta versiunea sportiva a modelului si
beneficia de un motor de 1L care furniza 58CP
( viteza maxima 150 km/h) si dotari specifice. Incepand din 1980,
modelul A112 a fost exportat sub brandul Lancia cunoscut ca fiind unul
prestigios. Pana in 1986 a fost produs în 1.254.178 de exemplare in 8 serii cu
imbunatatiri mecanice continue (motoare de 1 si 1.05L) și numeroase versiuni de
echipare.
La editia din 1985 a Salonului Auto de la
Geneva Motor Show este lansat succesorul modelului A112 care a fost denumit
Y10. Autobianchi Y10 dispunea de o eleganta si aerodinamica (CX:0.31) caroserie
tip hatchback in 3 usi si 5 locuri priectata de Centro Stile FIAT si beneficia
de unele dotari de inalt nivel pentru clasa mini precum: computer de bord,
instrumente de bord digitale, tapiterie din piele, faruri cu halogen, geamuri
electrice sau iluminara albastra la interior. Acesta a fost, în esență, de ceea
ce astăzi ar fi o masina perfecta Premium: design atractiv, confort ridicat,
echipamente excelente, percepția generală a calității. Exportat sub brandul
Lancia, Autobianchi Y10 era disponibil in trei versiuni: Fire cu motor de
1L(45CP), Touring cu motor 1.05L(56CP) si Turbo cu motor 1.05L turbo(85CP) care
permitea o viteaza maxima de 180 km/h si o acc. 0-100 km/h in 9.5 sec.
Motoarele erau asociate cu o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Un an mai
tarziu a fost lansata versiunea Y10 4WD care beneficia de transmisie integrala
nepermanenta, puntea spate fiind cuplabila de la un buton din bord. În 1989 a
fost prezentat a doua serie care dispunea de motoare noi de 1.1 si 1.3L
alimentate cu injecție electronică, optional de transmisie robotizata ECVT si
au fost lansate noi versiuni de echipare: GT, Mia, Ego și Avenue). În 1992,
odată cu lansarea celei de-a treia serii Autobianchi Y10, uzina Autobianchi din
Desio a fost închisă iar producția a fost mutata la fabricile Alfa Romeo din
Arese în Pomigliano d'Arco și Fiat din Mirafiori.
În 1995, este stopata productia modelului
Autobianchi Y10 in total fiind fabricate 1.133.774 de exemplare iar succesorul
sau a fost lansat sub brandul Lancia, modelul fiind denumit Lancia Y. Oprirea
producției lui Autobianchi Y10 și lansarea succesorului sau Lancia Y, a
încheiat aventura marcii Autobianchi. Liniile de montaj ale fabricii
Autobianchi din Desio au fost demontate în 2002, procesul fiind finalizat în 2003.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu